Tirol, koersen en kiten

De laatste wedstrijd in de blog was de Zevenheuvelen omloop. Sindsdien heb ik nog een paar koersen gereden, ben ik met Freya naar Tirol geweest, heb ik veel gekitesurft en een nieuwe baan.

Om met dat laatste te beginnen: per september begin ik bij Accell, waar ik ook mijn afstudeerstage heb gelopen. Ik heb er zin in en ben blij dat mijn nieuwe werkgever me ruimte en flexibiliteit geeft om ook veel te blijven sporten.

Na de koers bij Nijmegen reed ik eerst bijna een thuiswedstrijd met de Omloop van Nijeveen. Ik heb veel aangevallen, maar het was lastig weg komen. Adriaan ging mee met de kopgroep. Ik heb nog even geprobeerd te springen maar wilde het peloton niet meeslepen.

Mark koers Nijeveen
Uiteindelijk kwam ik wel van het peloton los met een groep van 4 man, maar de kopgroep was toen al te ver weg om bij te halen. Ik werd daarmee 11e.

In de Lus van Roden zat ik in de achtervolging op de kopgroep. Er vielen een paar druppels regen, waardoor het ineens spekglad werd. Ik gleed met twee wielen weg in de bocht na de finish en maakte een aardige klapper. Helaas ging er ook nog een aantal man achter mij overheen. Jammer, de benen waren goed en de achtervolging kwam uiteindelijk bij de kopgroep. Verder ben ik gelukkig redelijk heel gebleven.

Toen kwam de Bult van Usquert. Vroeg in de wedstrijd reed er een kopgroep van 3 man weg. In de achtervolging kwamen we met ca 10 man inclusief Ruben los van het peloton. Het ging niet echt lekker. Mijn rug zat halverwege helemaal vast van de val van vorige week en ik zakte weer terug naar het peloton. Daar  heb ik niet te gek gedaan en ben daarmee nog tweede in de pelotonsprint geworden. Dit was goed voor plek 13. Ik ben een paar dagen daarna wel even bij de fysiotherapeut geweest om de rug te laten nakijken.

Hierna vertrok in met Freya naar de Nürnburgring voor de 24 uurs race: Rad am Ring.  Een enorm evenement op de Nordschleife.  Ik reed voor Sarto Endurance Team en de andere teamleden waren  Adriaan, Dennis vd Horst en Sven Verbrugghe. In totaal waren er ca. 25.000 deelnemers. In de 4 personen categorie deden 635 teams mee. Vanaf de start ging het meteen vol gas en we reden in de eerste groep. We hebben zoveel mogelijk 2 ronden per persoon aangehouden. In mijn eerste ronde (na 100 km) kon ik 1 team lossen op de klim en een ander team reed lek bij de finishstraat. De volgende ronde heb ik daarom alleen gereden, het begon toen iets te regenen. In mijn tweede beurt ging het erg lekker. Ik kon een gat dichtrijden naar een team van 8 en daarmee samenwerken. De baan lag inmiddels weer aardig droog, maar in een natte bocht schoof ik helaas onderuit in het donker. Gelukkig alleen geschaafd en ik kon mijn ronde goed afmaken. We bouwden onze voorsprong uit naar een aantal minuten. Het weer werd ontzettend slecht met regen en mist en de nummer 2 kwam achterop. We hebben toen een aantal ronden samen gereden zonder al teveel risico en de nummer 3 in de wedstrijd ging naar de 30′ achterstand.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Second place in the 24h radamring race around the Nordschleife! #radamring #cycling #24h #wielrennen #strava #roadcycling #nurburgring

Een bericht gedeeld door Mark Prinsen (@mark.prinsen) op

In de mist en regen werd de aansluiting verloren en in de ochtend lagen we 6′ achter. Wat volgde was een achtervolgingsrace. De mist was opgetrokken, maar het regende continu. Dennis reed eerst 1’40” dicht. Adriaan ‘Boorma’ deed zijn bijnaam eer aan en reed in twee ronden bijna 3′ dicht, ik reed één ronde en kon er nog een minuutje af snoepen. Het werd ontzettend spannend. Dennis reed in de volgende ronde het laatste stuk dicht en zo was alles weer mogelijk. Helaas brak zijn derailleurkabel achter, maar hij wist toch bij te blijven. We moesten hierdoor wel op een lastige locatie wisselen waarbij een gat ontstond. Helaas lukte het niet meer om dit dicht te krijgen. Met het team werden we tweede! Het weer was ontzettend slecht, waardoor je niet echt kon racen door de bochten. Ondanks dat was het een gave belevenis en een mooie prestatie! Bedankt aan alle vrijwilligers!

Adriaan nam mijn racefiets mee naar Nederland waar mijn ouders deze bij de Mac in Meppel over namen. Freya en ik reden met onze mountainbikes achterop de auto door naar Oostenrijk. We konden daar verblijven in de prachtige berghut van onze goede kennis Franz, die ooit mijn vader’s skileraar was. De hut staat op ongeveer 1700 meter hoogte in een almweide met prachtig uitzicht. Stromend water komt er uit de berg, stroom is er niet en dat maakt het een heel authentieke accommodatie.

We hebben deze week een ronde om Eggerjoch gemaakt, zijn naar Bolzano gefietst en we hebben de Habicht beklommen. Dat was 7 uur omhoog en 6 uur omlaag. Pittig maar een mooie belevenis.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Epic hike up the Habicht! #Habicht #hike #hiking #alps #tirol #austria 📷@freyareitsma

Een bericht gedeeld door Mark Prinsen (@mark.prinsen) op

De dag er na hadden we enorme spierpijn en hebben we iets zonder inspanning gedaan: met een soort grote trike de berg af. De laatste dag hebben we de benen nog even los gefietst naar de Obernberger See.

Terug in Nederland mocht ik voor het tweede achtereenvolgende jaar mee doen aan het Profspektakel van Steenwijk. Volgens de Steenwijker en Meppeler Courant was ik “plaatselijk favoriet”

Ik heb actief mee gereden, ben nog op ontsnapping geweest, won een premiesprint maar zat niet mee in de finale ontsnapping van de grote namen.

Mark Spektakel van Steenwijk 2019

Mark Spektakel van Steenwijk 2019
Ik heb die laatste ronden wat rustig in het peloton gekoerst en daarna de pelotonsprint gewonnen, wat goed was voor een elfde plek.

Tussendoor hebben we een paar dagen met mooie wind gehad. Mijn vader begint het kitesurfen ook al wat onder de knie te krijgen en zelfs mijn zus Anke bleek, net teruggereisd vanuit Praag, het talent te hebben om bij de eerste poging tot waterstart meteen weg te varen.

Mark kitesurfjump Beulaker

Zelf had ik tijdens de zomerstorm wel tot dusver mijn hoogste sprong ooit op de Beulaker.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.