aug 08

Tirol en studie

TIROL

Vandaag zijn we thuis gekomen van tien dagen vakantie in Oostenrijk. Het was een mooie vakantie. We hadden de mountainbikes mee en ik had een bagagedrager achterop waar het fietsmandje van Dukky op kon. We hadden meestal mooi weer en vaak ’s avonds wat regen en onweer. We konden dus mooi de bergen in.

We waren in Steinach am Brenner. Daar skiën we ’s winters ook altijd, al moest ik deze winter overslaan vanwege mijn eindexamens waarvoor ik nog veel moest doen.

De eerste dag zijn we rustig aan begonnen met een tochtje naar Laponesalm. Dat is niet zoveel klimmen en het mooie Gschnitztal uit. De tweede dag hebben we een rondje Eggerjoch gedaan, en dan andersom als we hem al vaker gedaan hadden. Dat is een mooie tocht rondom de berg waarin je meer moet klimmen.

Mark en Dukky

De derde dag was een mooie dag waarin er in het hooggebergte geen wolken waren. Toen hebben we Timmelsjoch gefietst. Mamma was met tante Christa (van het appartement) in de auto en pappa, Anke en ik gingen fietsen. Eigenlijk is het meer een tocht voor op de racefiets maar we hadden alleen de mountainbikes mee.

We begonnen in Italië bovenop de Jaufenpas met een afdaling van 20 kilometer tot St. Leonhard. Daarna is het 30 kilometer klimmen tot bovenop de Timmelsjoch. Je klimt dan van ongeveer 700 meter tot 2509 meter. De afdaling deden we samen. Vanaf St. Leonhard ben ik alleen vooruit gegaan. Ik was in 2 uur en 20 minuten boven. Na een uurtje of twee wachten, ben ik samen met Anke door gefietst tot Öetz. In totaal hebben we die woensdag 104 kilometer gefietst.

De dag er na hebben we rustig aan gedaan en zijn we naar het zwembad geweest. ’s Avonds was er muziek in het park. Weer een dag later zijn we naar de Gilfenklamm geweest. Dat is een lange, wilde, diep in marmer uitgeslepen bergbeek bij Stanghe in Italië. Op de terugweg zijn we naar het Outletcentre in de Brenner geweest. Ik heb een short, een shirt en petten van Billabong gekregen.

Weer een dag later zijn we de Patscherkofel op geweest. Daar zijn we vanaf het middelstation naar de top gewandeld. Op de terugweg keken we vanuit de verte bovenop onweer neer. Dat was wel apart. Daarna werd het weer tijd voor fietsen. Pappa, mamma en Anke gingen met de lift naar de 2000 meter en lopen naar de Valmaritzalm en ik ben daar met de mountainbike heen gefietst. (1050 – 1988 meter). Daarna zijn zij over de top Nösslachjoch gegaan en de skipiste van de Hochsonnlift afgelopen naar de berghut van Franz en ik ben met de mountainbike omlaag en rond de berg gegaan.

De één na laatste dag hebben we in Innsbrück de Olympische schans op de Bergisel bezocht en de Altstadt en winkelcentrum DEZ. De laatste dag wilden we nog mountainbiken. We wilden eerst naar de Blaserhütte maar we hoorden ’s ochtends dat de eigenaar was overleden. Toen zijn we naar Seaperalm gefietst. Dat was ook een mooi tocht. Boven de Saeperalm is ook een mooie vallei waar we ook nog even hebben gekeken. In de afdaling was Dukky nog uit het mandje gestuiterd. Ik knalde over een steen en toen vloog hij eruit. Dat was wel een beetje zielig maar het ging verder allemaal goed. We hebben de mountainbikes bij de skilift afgespoeld en toen zijn we gaan inpakken.

STUDIE

Toen ik thuis kwam, vond ik mail dat de oplossing om via de LOI werktuigbouw te gaan studeren, niet ging lukken. Dat is erg jammer. Het komende seizoen is dat nog niet zo erg. Ik ga volle bak voor het schaatsen en probeer tussendoor wat nuttigs voor een opleiding te doen. Ik hoop dat het de KNSB  / NOC*NSF lukt om nog met een oplossing te komen.

Mark Bergisel

Mijn vizier staat al een paar jaar op de Olympische Spelen van 2018 maar ik wil dan niet met lege handen staan als het om mijn opleiding gaat. Ik wil ook geen studie doen in een totaal andere richting die ik graag wil. Als er geen oplossing komt voor mijn studie, moet ik wel gaan kiezen voor mijn maatschappelijke carrière. Ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen.