Het is weer koers!

De eerste koersen zijn weer gereden. En ik ben met Freya een heerlijke week in Portugal aan het kitesurfen geweest. Eerst maar even de koersen doornemen:

De eerste was in Staphorst. Ik zat die hele dag voor mijn stage in Eindhoven en we hadden op de terugweg veel file. Om 18.45 kwam ik aan aan in Staphorst, toen snel omgekleed en precies op tijd voor de start om 19.00 uur. Gelukkig had Marthijn mijn nummer al opgehaald en een bidon met boterham voor me klaar gemaakt. In het begin heb ik een aantal keren flink mee doorgetrokken op kop toen het peloton brak, maar alles kwam weer bij elkaar. Op een gegeven moment ging er een kopgroep van 4 weg. Dus even later ben ik gaan aangevallen en al snel waren we met 3 man in de achtervolging. We kwamen iedere ronde dichterbij tot we uiteindelijk binnen 10 seconden van de vier koplopers zaten. Een mede achtervolger stopte ermee en met z’n tweetjes kwamen we er niet meer bij. Daarop hebben we ons terug laten zakken in een andere achtervolging. Daar werd niet meer volle bak gereden. In de laatste ronde ben ik uit die groep weg gereden waardoor ik als 5e over de streep kwam.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Mark Prinsen (@mark.prinsen) op

De volgende koers was in Börger. Het was mooi weer en een mooi glooiend parcours. Ik kon lekker meerijden in het peloton. Met een groot peloton en smalle wegen was het wel lastig om naar voren te komen. In de voorlaatste ronde ben ik verder naar voren gereden, de kopgroep was toen al vertrokken (met Henk Jaap). Adriaan hield het tempo hoog de laatste kilometers en ik heb de sprint aangetrokken voor Gerrie. Uiteindelijk werden wij vrij makkelijk eerste en tweede van het peloton. Ik was wel tevreden met hoe het ging. Met weinig kilometers in de benen kon ik het prima volhouden. Volgende wedstrijd maar weer wat meer aanvallen.

Daarna reed ik de PWZ Zuidenveldtoer. Het was de eerste klassieker dit jaar. We stonden met 7 man van Cycling Team Fryslân aan de start. Het eerste uur ging vrij makkelijk. Na een km of 50 reed ik lek midden op een kasseienstrook. Ik kon een paar keer achter een teamauto en na een aardige inspanning kwam ik weer bij het peloton. In de daaropvolgende kasseistroken kon ik niet naar voren komen. Het ging lang op de kant en het peloton brak ik stukken. Ik kwam in een groep van ca 15 man terecht. Het gat tot de groep voor ons bleef min of meer constant. Uiteindelijk werden we na 135 km uit koers gehaald. Als team hebben we goed gereden, voor mezelf wat ongelukkig.

Daarna reden we met vijf man van CTF naar Zuid-Holland voor de Zuidhollande Eilanden Tour. Het was een mooie, zonnige rit. Tijdens de neutralisatie was er een valpartij waar Mathijs vervelend onderuit ging. Hij kon helaas niet verder rijden. Het tempo lag continu hoog en we konden mooi voorin de koers rijden. De wind trok aan en toen het op de kant ging brak het peloton in een aantal groepen. Rutger zat in de voorste groep en ik kon er op 2 wielen net niet bij komen. De situatie bleef lange tijd hetzelfde, maar op ca. 15 km van de finish werd de kopgroep teruggehaald. In de laatste kilometers zaten we met zijn vieren continu bij de eerste 30. Binnen de laatste 2 km werd ik van de weg af gereden en kon ik de lantaarnpaal net ontwijken. Ik moest achteraan het peloton aansluiten en kon nog tot ca. halverwege het peloton komen voor de finish, de benen waren nog prima. Mooie wedstrijd en mooi teamwork en uitslagen met CTF. We werden als club tweede die dag van 30 teams totaal.

Een dag later stonden we in de Wijk met vijf teamleden aan de start. Ik had na de koers van een dag eerder een flinke bak kwark gegeten en voelde me ’s ochtends weer als nieuw. Ik mocht op de voorste rij starten en meteen vanaf start ben ik in de aanval gegaan. In het begin waren we even met z’n tweeën weg maar toen moest de ander lossen en heb ik n vervolgens zo’n tien ronden solo vooruit gereden. Daarmee had ik de leidersprijs en het drie-ronden klassement te pakken. Het peloton werd goed afgestopt door CTF en er kwam een grote kopgroep achterop met daarin ook Maurits. Ik heb de eerste premiesprint gepakt en ben meteen volle vak door gereden, maar de kopgroep wilde niet echt breken. Ook bij een aantal latere aanvallen niet. Tegen het eind waren er drie man weggereden. Ik had er vertrouwen in dat we ze wel terug zouden zien, maar de wedstrijd werd met 10 ronden ingekort vanwege naderend onweer. Op een halve ronde voor de finish reed Maurits weg en ik had zelf ruim de sprint, plek 4 en 5 dus. Ontzettend sterk gereden met CTF op een mooi parcours. De vermogensmeter had wel weer kuren. Mijn ouders en die van Freya waren er ook.

Mijn vader heeft een mooie fotoserie van CTF gemaakt.

De laatste koers was opnieuw in Zuid Holland. De Omloop Hoekse Waard was een onrustige koers op te smalle wegen met veel valpartijen. Het begin ging langzaam en breeduit over de smalle wegen met veel bochten. Ontzettend gepriegel en ook aardig wat valpartijen. In het peloton zat je continu klem. Gerrie kon helaas niet verder rijden na een crash en ook Rutger lag twee keer op de grond. Zoveel mogelijk uit het gedrang proberen te blijven. In het laatste uur ontstond langzaam wat meer ruimte en toen met elkaar verder naar voren kunnen rijden. Er was toen al een kopgroep van 20 man weg. Finale rondje was wel leuk. Nog even in de aanval en uiteindelijk 5e van het peloton. Op de Facebookpagina van CTF staat ook een verslag van deze koers.

Dan nog even over Portugal. Ik heb samen met Freya een paar heerlijke dagen gehad en we hebben samen veel gekitesurfd.  We hadden een huurauto wat wel makkelijk was om alle spullen op het strand te krijgen maar ook om wat van de omgeving te zien.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Mark Prinsen (@mark.prinsen) op

Verder schiet m’n afstudeerstage lekker op. Ik ben ondertussen ook al benaderd door bedrijven en aan het kijken welke het beste bij me past en waar ik ook genoeg ruimte krijg om te blijven sporten.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.